fredag 16 januari 2009

Spansk kycklinggryta!

Kycklinggryta
Vilken dag! Jobb och vårdcentral där jag fick ett nytt recept på magmedicin. Sen blev det hem och vila en stund för att sen börja laga lite mat, blir spansk kycklinggryta med ris och fruktsallad till efterrätt! Mumma! recept finns längre ner


Penseldrag
"
M " åkte och köpte 20 ljusrosa tulpaner och pensel till mig, så i helgen ska jag försöka att fixa till de sista möblerna här hemma och även titta lite på tapeter. Tulpanerna står tillsammans med 20 st vita tulpaner som jag hade sedan innan i min stora bruna Alvar Aalto skål och ser så fina ut! Visst är det mysigt med tulpaer? Så himla vårfint!


Jag känner verkligen att bilderna inte blev så kul idag men det är mörkt ute och jag har bara mobilen att tillgå just nu, systemkamera står högt på inköpslistan!








Recept på Spansk kycklinggryta
(Tack älskade mamma för receptet!)

Kycklingfile (vi tog 3 st)
Grovhackad mandel (vi tog ett halft pkt)
grovhackad Vitlök (vi tog 4 stora klyfor)
Torrt, vittvin (så det täcker kycklingen)
Saffran (vi tog 2 pkt)
lagerblad (bara om man har hemma)
salt & peppar

Gör såhär:
Bryn kyckligen i en panna med olivolja och salta och peppra efter din egen smak.
Ta upp kyckligen när du tycker de har fått fin färg och lägg dem åt sidan, lägg i den grovhackade mandeln och vitlöken i pannan och bryn under omrörning. Blanda saffranet med lite av vinet och häll över mandeln och vitlöken i pannan. Lägg i kycklingen och häll på vin så det täcker kyckligen.
Servera med ris, potatis eller varför inte pasta? Väljer ni pasta kan jag rekomendera att även ha i en burk CF för att få lite tjockare konsistens.


3 kommentarer:

  1. Nice blogg bryden. jag är din trogna läsare! är det lugnt om jag tar den där stolen du har bild på lite längre ner? tänkte väl det. kommer och hämtar den i veckan ;)

    SvaraRadera
  2. Haha. okej, då börjar jag sätta upp taggtråden o minorna runt lghten nu då ;)
    //Sofia Den ännu Bättre! :)

    SvaraRadera
  3. haha. jag använder mig av jetmotor ;)

    SvaraRadera